Haarlemmermeer gastheer werkbezoek GNMI
Beleidsmedewerkers verkeer en vervoer van gemeenten kwamen bijeen in Haarlemmermeer voor de GNMI IVO-bijeenkomst. Het werkbezoek was een uitstekend moment voor kennisuitwisseling en samenwerking rondom actuele mobiliteitsvraagstukken.
Mobiliteitsbeleid Haarlemmermeer in de schijnwerpers
Bella Pover, gemeente Haarlemmermeer, gaf een uitgebreide presentatie over het mobiliteitsbeleid van de gemeente. Haarlemmermeer speelt een cruciale rol in de Metropoolregio Amsterdam, met belangrijke verbindingen zoals de A4, A5, A9 en A44, en is de thuisbasis van Schiphol en de grote kern Hoofddorp. De gemeente werkt aan een ambitieuze woningbouw- en werkgelegenheidsopgave, ondersteund door aanzienlijke rijksmiddelen.
Netwerkstudie Haarlemmermeer 2040
Jolien Prins, gemeente Haarlemmermeer, lichtte de Netwerkstudie Haarlemmermeer 2040 toe; een gezamenlijk initiatief met de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland. De studie streeft naar een samenwerkings- en investeringsagenda die aansluit op de grote maatschappelijke opgaven van de regio. De samenwerking met de beide andere overheden heeft geleid tot veel wederzijds begrip en draagvlak voor maatregelen.
Verkeersstructuurplannen voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep
Lisa van Hal, gemeente Haarlemmermeer, presenteerde de Verkeersstructuurplannen (VSP’s) voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Met ambitieuze plannen voor 20.000 nieuwe woningen in Haarlemmermeer en de verdichting van het stadscentrum van Hoofddorp met 13.000 woningen, zijn VSP’s essentieel voor het behoud en de verbetering van de bereikbaarheid en essentieel voor de ruimtelijke onderbouwing van de woningbouw. De plannen zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met bewoners en andere stakeholders.
Toekomstige ambities
De presentaties werden afgesloten met een discussie over de uitdagingen en ambities voor de toekomst. Per gebiedsontwikkeling maakt de gemeente een Mobiliteitsprogramma van eisen (MPvE). Martijn Stevens, Goudappel, vertelde over de MPvE’s van Lincolnpark en de Spoorzone. Adam Zuyderwijk, gemeente Haarlemmermeer, presenteerde de plannen voor de Spoorzone, met ingrijpende verkeerskundige en ruimtelijke maatregelen. Hiervoor wordt een 5-baansweg getransformeerd naar woningbouw.
Na de lunch nam Jent Vries, projectleider van Hyde Park van Haarlemmermeer, ons mee naar buiten voor de huidige en toekomstige verkeerskundige situatie van het project Hyde Park en hoe deze wijk wordt klaargestoomd voor de mobiliteit van de toekomst. Dit werkbezoek liet ons zien hoe belangrijk het is voor de ontwikkeling van een duurzaam en effectief mobiliteitsbeleid om als gemeenten kennis te delen, samen te werken, af te stemmen. Het GNMI bedankt het verkeerskundige team van de gemeente Haarlemmermeer voor het ontvangst en de gastvrijheid.
Wil je ook een keer een bijeenkomst verzorgen in samenwerking met het GNMI? We horen het graag!