‘Ons streven is dat iedere gemeente liften faciliteert’
Marjan Knippenberg, wetenschappelijk onderzoeker en vertrouwenspersoon bij het Radboudumc in Nijmegen, is naast haar reguliere werkzaamheden ook een fervent voorstander van liften als volwaardige vervoersoptie in Nederland. Ze is oprichter en voorzitter van stichting Nederlandlift en wil liften weer op de kaart zetten als een veilige, sociale en milieuvriendelijke manier van vervoer.
Het ontstaan van Nederlandlift
Het idee voor stichting Nederlandlift ontstond bij Marjan tijdens haar eigen ervaringen met liften. “Ik ben ruim twee jaar iedere woensdag naar mijn werk gelift, een afstand van zes kilometer”, vertelt ze. “Het verbaasde me hoe makkelijk dat was om te doen, hoe snel het ging en vooral hoe leuk het was. Mijn gemiddelde wachttijd was maar zes minuten. Ik ontmoette 166 vriendelijke vreemden die me soms de meest persoonlijke dingen toevertrouwden.” Deze positieve ervaringen, gecombineerd met wetenschappelijk bewijs dat sociale interacties, zoals gesprekken met vreemden, bijdragen aan een verhoogd geluksgevoel, brachten Marjan op het idee om liften te promoten als een volwaardige vervoersmethode.
De stichting werd in 2014 opgericht met als doel mensen eraan te herinneren dat liften een waardevolle vervoersoptie kan zijn. Nederlandlift richt zich specifiek op kortere afstanden en op mensen die liften niet gevaarlijk vinden. Uit een enquête blijkt dat liften een vergeten optie is, maar ook dat er in Nederland geen gebrek is aan potentiële liftgevers. “Met de stichting willen we liften als vervoersmethode onder de aandacht brengen en zorgen dat het beter gefaciliteerd wordt,” aldus Knippenberg.
Liften als onderdeel van de mobiliteitsketen
Nederlandlift streeft ernaar om liften te integreren in het bestaande vervoersnetwerk van Nederland. “Liften kan prima dienen als een oplossing voor de ‘last mile’ of als voor- of natransport,” legt Marjan uit. “We pleiten ervoor om bij bestaande en te ontwikkelen mobiliteitshubs of carpoolplaatsen een veilige liftershalte te maken.” De stichting zet zich in om, in samenwerking met gemeenten, de NS en andere mobiliteitspartijen, geschikte locaties voor liftershaltes in kaart te brengen. Door deze initiatieven kan liften weer gezien worden als een serieuze optie, vooral in situaties waarin het openbaar vervoer tekortschiet, zoals bij stakingen, defecten of slecht weer.
Het faciliteren van liften
Op dit moment zijn er negen officiële lifterhaltes in Nederland; in Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Utrecht en Zoetermeer. “Ons streven is dat iedere gemeente liften faciliteert,” zegt Marjan. “Het mooie aan het beter faciliteren van liften is dat dat helemaal niet duur hoeft te zijn. Het gaat om het plaatsen van een verkeersbord op een veilige plek. Misschien dat er hooguit een keer iets aan de weg moet worden aangepast.” Gemeenten kunnen veel doen om liften te bevorderen, zoals het creëren van veilige lifterhaltes, aandacht besteden aan de optie liften op hun mediakanalen en het keurmerk ‘Liftersvriendelijke gemeente’ uitdragen.
De kosten voor het opzetten van lifterhaltes zijn minimaal en zelfs als deze weinig worden gebruikt is het geen wereldramp, gezien de lage investering. Een goed voorbeeld is een pilot in de Kempen (Noord-Brabant), waar op zes plekken liftzuilen zijn geplaatst die het liften stimuleren. Dit soort initiatieven laat zien dat met relatief eenvoudige middelen liften een volwaardige plaats kan innemen in het Nederlandse vervoerslandschap.
Innovatie en toekomstplannen
Stichting Nederlandlift zit niet stil. Ze zijn actief bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën en middelen om liften aantrekkelijker en veiliger te maken. Zo is er een plan voor een opklapbaar whiteboard liftbordje als vervanging van het vaak gebruikte kartonnen bordje. Ook werkt de stichting aan een app die veilige en geschikte plekken om te liften in kaart brengt. “Voor de 42 gemeentes met wie we hebben gesproken, hebben we deze plekken al in kaart gebracht,” vertelt Knippenberg. “Deze zijn op Google Maps vrij beschikbaar, maar in een app zou dat helemaal handig zijn. En dan voor iedere gemeente van Nederland.”
Oproep aan Nederlandse gemeenten
Marjan roept alle gemeentes in Nederland op om het liften meer te faciliteren en te integreren in hun mobiliteitsplannen. Ze wijst erop dat liften een waardevolle aanvulling kan zijn op bestaande vervoersopties, zeker in gevallen waar het openbaar vervoer niet toereikend is. “We maken een duidelijk onderscheid tussen liften en carpoolen,” legt ze uit. “Alle vormen waarbij je van tevoren je rit regelt en vastlegt zijn een vorm van carpoolen. Liften biedt een flexibiliteit die carpoolen vaak niet heeft, en we zien dat er onder automobilisten voldoende bereidheid is om lifters mee te nemen.”
Kansen en uitdagingen
Marjan ziet volop kansen voor het bevorderen van liften in Nederland, maar erkent ook dat er uitdagingen zijn. “Het faciliteren van liften in de vorm van veilige lifterhaltes zorgt ervoor dat liften niet meer op plekken gebeurt waar dat niet veilig kan,” stelt ze. Met de juiste ondersteuning en bewustwording kan liften in Nederland een heropleving beleven en een waardevolle toevoeging worden aan het palet van vervoersmogelijkheden voor iedereen. Met haar werk en de activiteiten van Nederlandlift hoopt Marjan Knippenberg dat de cultuur van liften in Nederland weer een moderne, veilige en sociaal verbindende vervoersoptie wordt, net zoals het in veel andere Europese landen al is. “Waarom zou je het niet doen?” besluit ze optimistisch.
Wil je meer weten over liften in Nederland, neem dan contact op met Marjan, mlknippenberg@gmail.com