Nieuwsbrief April 2023

 

Cilia Daemen

Cilia Daemen

Genoeg mobiliteitsuitdagingen voor de komende jaren: van slim ruimtegebruik tot gedragsverandering

Als nieuwe voorzitter van het GNMI en nog geen jaar wethouder van Nijmegen ben ik aan de slag gegaan met de ambitieuze opdracht in het Nijmeegse coalitieakkoord om de mobiliteitstransitie te versnellen. Aansluitend bij de nationale omgevingsvisie is dit een opdracht die veel steden vast herkennen. Het GNMI kan bijdragen aan de kennisuitwisseling hierover, en over andere mobiliteitsuitdagingen, in Nederland. Ongeacht de identiteit van een gemeente. Daar draag ik als nieuwe voorzitter graag aan bij.

Meld je aan: wetenschappelijke hulp bij mobiliteitsbeleid

Ben jij beleidsmedewerker bij een gemeente? En heb jij een vraagstuk op het gebied van mobiliteit, waar nog onvoldoende kennis op ontwikkeld is? Of over de concrete ontwikkeling en uitvoer van nieuw mobiliteitsbeleid? Dan hebben we goed nieuws!

De Stationsagenda: hoe staat het ervoor?

Treinreizigers waarderen de Nederlandse stations. Veel verplaatsingen met het openbaar vervoer starten of eindigen op een treinstation. Op en rondom de stations spelen veel belangen en uitdagingen, zoals je ook kunt lezen in het artikel over station Deurne. In het Toekomstbeeld OV is daarom afgesproken dat er een landelijke beleidsvisie voor de stations komt: de Stationsagenda.

Mobipunten in Schagen

Gemeente Schagen is samen met Hollands Kroon en Den Helder de bv Mobipunt gestart. Sander Kunst: “Mobipunten zijn locaties waar meerdere modaliteiten en voorzieningen bij elkaar in de buurt zijn. Het is te vergelijken met een mobiliteitshub. Een goed voorbeeld is het treinstation in Schagen. Hier vind je onder andere deelfietsen, een deelauto, een openbare laadpaal, bus, taxi, P+R en trein.” Wij vroegen onze leden hoe zij omgaan met deelmobiliteit.

Deurne: samen voor een gezellig en duurzaam stationsgebied

Station Deurne werd onlangs verkozen tot het meest aantrekkelijke station van Brabant. En dat is niet voor niets. Het stationsgebied heeft in de laatste jaren, dankzij een samenwerking tussen bewoners en ondernemers, een transformatie ondergaan. Een voorbeeld voor andere stations in Nederland. We spraken erover met initiatiefnemer, Michel Lintermans.

Oplossingen voor digitale gehandicapten-parkeerkaart

De gehandicaptenparkeerkaart staat de laatste jaren in de belangstelling van gemeenten en gebruikers. Gebruikers hebben te maken met omslachtige regels voor het gebruik ervan en gemeenten maken zich zorgen over misbruik en fraude. Meerdere gemeenten hebben daarom via SHPV en het GNMI hun krachten gebundeld om ervoor te zorgen dat er een digitale variant van de gehandicaptenparkeerkaart wordt ontwikkeld.

Hoofdrailconcessie NS: aandacht voor begrijpelijk spoorsysteem en gemeentelijke belangen

In 2024 loopt de bestaande concessie van het Rijk voor de exploitatie van het hoofdrailnet af. Het kabinet heeft het voornemen om de concessie opnieuw aan de NS te gunnen voor de periode 2025-2035.